Projecten

  • Enhancing resilience

    University students seem to face higher psychological distress compared to their non-studying counterparts. They show more mental health issues and seem to be prone to react to academic stressors due to their young age and vulnerability. But what about the other side of the coin? Positive psychology, in contrast to past research, focuses on these students who manage their studies without encountering psychological troubles. This leads us to the question: What turns the general university student into a resilient one?

    This Ph.D. project will concentrate on exactly that. We will target students’ well-being with the overall aim to enhance their resilience. This has already been done before in research by focusing on personality traits and how students themselves can learn how to be more resilient. We, however, want to focus on the learning environment and how an adjustment of the very same can lead to enhanced resilience in university students.

    Since this is a relatively new field, we will plan the project in line with the following research goals: 1) to gain further inside in the predictors of student resilience; 2) to investigate how these affect students’ well-being, in particular at the University of Groningen; 3) the development of an intervention targeting the learning environment and its effect on student resilience as well as well-being, in order to finally 4) evaluate this intervention in terms of potential (long-term) effectivity.

    Betrokken teamleden…
  • Life is tough, but so are you!

    Waarom blijven sommige toekomstige leraren in de lerarenopleiding, gaan ze de arbeidsmarkt op en blijven ze in het leraarsberoep, ondanks de hoge werkdruk, de uiteenlopende behoeften van leerlingen waar ze rekening mee moeten houden en de lage status van het lerarenberoep? In onderzoek naar leraren worden zij veerkrachtige leraren genoemd: ze herstellen snel na uitdagende of lastige situaties en bloeien op zowel professioneel als persoonlijk vlak, wat resulteert in positieve gedachten over zichzelf, welbevinden en toewijding aan het lerarenberoep.

    In het kader van het NWO-NRO programma PPO Hoger Onderwijs 2018, gefinancierd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek, projectnummer 40.5.18650.036, is een onderzoek uitgevoerd naar de veerkracht van aanstaande leraren en de rol van de lerarenopleidingen in het bevorderen daarvan. Het onderzoek is uitgevoerd binnen een consortium van vier opleidingen (Hogeschool KPZ, Universiteit Utrecht, Universiteit Leiden, Rijksuniversiteit Groningen), en was er op gericht om in kaart te
    brengen: a) hoe aanstaande leraren aankijken tegen veerkracht en bronnen en strategieën die veerkracht bevorderen, b) wat lerarenopleidingen bij aanvang van het project deden om veerkracht bij aanstaande leraren te bevorderen, en c) hoe blended- learning modules gericht op veerkracht, bronnen en strategieën aanstaande leraren en opleiders ondersteunen bij het bevorderen van veerkracht.

    Ons onderzoek onderstreept het belang van het actief en proactief werken aan veerkracht van aanstaande leraren. Er komen veel uitdagingen op het pad van aanstaande en beginnende leraren die kunnen leiden tot verminderd welbevinden en uiteindelijk tot uitval uit het beroep. Het proactief bevorderen van hun veerkracht is een manier om aanstaande leraren voor te bereiden om op een goede en gezonde manier met deze uitdagingen om te gaan.

    Het project is afgerond in 2023, in het kader van dit project zijn verschillende educatieve materialen ontwikkeld, publicaties geschreven en is een onderzoeksrapport geschreven. Deze zijn beschikbaar via de productenpagina.

    De floreraar

    de floreraar zelfst. nm. (m/v) | a resilient (preservice) teacher, who not only bounces back after challenging or adverse situations, but also thrives professionally and personally, resulting in positive self-beliefs, wellbeing and commitment to the profession

    Betrokken teamleden…
  • NPO Welbevinden en Veerkracht

    Veerkracht en welbevinden zijn belangrijk voor leraren in het algemeen en voor aanstaande leraren in het bijzonder. Het is daarom van belang om al tijdens de opleiding aandacht te hebben voor het welbevinden en de veerkracht. Maar hoe zorg je al tijdens de opleiding voor welbevinden en veerkracht? Deze vraag werd nog relevanter ten tijde van de COVID-19 pandemie, en was aanleiding voor het MinOCW om te investeren in initiatieven om het welbevinden van studenten te versterken. In ons onderzoek brengen we binnen een consortium van 9 lerarenopleidingen de initiatieven (en de mogelijke effecten ervan) in kaart vanuit theorie, beleid en praktijk.

    Betrokken teamleden…
  • Promoting wellbeing of academic staff and students within academia

    Many students and academic staff experience low levels of wellbeing in academic setting. Wellbeing is a multidimensional concept, incorporating both positive indicators such as engagement, life satisfaction, resilience, and negative indicators such as stress, depression, anxiety, and burnout. To improve stakeholder wellbeing, it is important to keep into consideration both the positive and negative indicators because wellbeing is more than being free from ilness and disease; it is a state of complete physical, mental and social wellbeing in which the person can thrive. Complicating matters is the fact that university stakeholders do not operate in isolation. Indeed, stakeholders’ wellbeing might be influenced by the work, practices and wellbeing of different stakeholders. This project will contribute to stakeholder wellbeing research through several stages:

    1. The validation of an instrument to assess students' burnout in higher education.

    2. Identify different groups of students differing in the configuration of burnout symptoms.

    3. Assess students' perspective on how Dutch universities can foster their wellbeing.

    4. Gain further insights into the predictors of wellbeing among students and academic staff.

    Betrokken teamleden…
  • Succesvol promoveren

    In dit onderzoek richten we ons op de promovendi binnen de verschillende promotietrajecten aan de Rijksuniversiteit Groningen, meer specifiek op factoren die de voortgang, het tijdig afronden, de tevredenheid, en een succesvolle intrede op de arbeidsmarkt bevorderen of verhinderen. Er is in Nederland relatief weinig onderzoek verricht naar succesvol promoveren, ondanks dat hier voldoende aanleiding toe is: ongeveer een kwart van alle gestarte promovendi in Nederland stopt voortijdig met het promotietraject en na vijf jaar heeft slechts zo’n 40% hun promotietraject afgerond (De Goede, Belder & De Jonge, 2013). Aan de RuG zijn deze cijfers iets positiever. Om de uitval te verminderen en het tijdig promoveren te bevorderen is het van belang meer inzicht te krijgen in de factoren die een rol spelen bij het succesvol doorlopen van een promotietraject. Daarnaast is het nuttig om te onderzoeken welke factoren bijdragen aan een succesvolle intrede op de arbeidsmarkt, in bijzonder de arbeidsmarkt buiten de wetenschap, gezien het gegeven dat slechts 30% van alle gepromoveerden aan de universiteit blijft werken (De Goede, Belder & De Jonge, 2013).

    Het onderzoek is onderverdeeld in drie delen:

    1. Een deel waarin gekeken wordt naar een verscheidenheid van factoren die van invloed kunnen zijn op succes tijdens de promotieperiode (het succesvol en tijdig afronden van het traject alsmede tevreden zijn met het traject) en na de promotieperiode (intrede en succes op de arbeidsmarkt). Hierbij vergelijken we promotiestudenten en werknemerpromovendi op een aantal facetten met elkaar en maken we tevens een vergelijking tussen Nederlandse en internationale promovendi. 2017-2025
    2. Een deel dat zich richt op het monitoren en evalueren van de invoering en uitvoering van het
      Programma Promotieonderwijs, waarbij de nadruk ligt op de doelen van het Programma. 2017-2019
    3. Een deel waarin nader wordt ingezoomd op één van de factoren waarvan vanuit internationaal onderzoek bekend is dat deze samenhangt met succesvol promoveren: de begeleiding (door zowel promotoren als dagelijks begeleiders). Hier belichten we vooral de ervaringen en opvattingen van de begeleiders, in aanvulling op onderzoek naar wat promovendi als succesvolle begeleiding ervaren. 2018-2025
    Betrokken teamleden…
To top